Agön – skärgårdens största ö

Agö hamn

Agö hamn. Foton: Magnus Andersson

Agön är den största ön i Hudiksvalls skärgård. Längs fina stigar tar du dig till Agö hamn i söder, Storhamn och Oxsandsberget i väster och fyrudden i öster.
Agön är en spännande ö med en lång historia som fiskeläge. Kapellet vid Agö hamn är från 1600-talet. Naturen är mestadels karg med magra tallskogar, klippor och klapperstensfält, men vid Storhamns östra strand finns yppiga skogsmiljöer med arter som blåsippa, flattoppad klubbsvamp och den sydliga sårläkan. Även vid Agö hamn förekommer sydliga arter som annars är ovanliga i Hälsingland.
1997 rasade en stor skogsbrand över en tredjedel av öns skogar. De unga skogarna brann upp, men i de gamla skogarna klarade sig en hel del gamla tallar. Stora mängder liggande döda träd finns i vissa delar av brandfältet. Dessa miljöer har nu höga naturvärden.
I fyrhuset i öster planerar paret Jerling att öppna vandrarhem. Kanske vankas där stenugnsbakad pizza!
Flattoppad klubbsvamp - en kalkgynnad art

Flattoppad klubbsvamp – en kalkgynnad art